Monday 18 June 2012

Permainan TIBAU


Inilah rupanya ' TIBAU ' salah satu permainan tradisional kaum Melanau .
Gambar diambil di Pantai Kala Dana, Kuala Lama, Mukah.


Cara bermain:
Bermula dengan seorang pemain, kemudian pemain ke 2 akan melompat ke atas pemain pertama tadi, begitulah seterus pemain ke 3, 4, 5, sehingga Tibau tak boleh berayun lagi.
 
Pesta Kaul merupakan pesta yang diraikan oleh etnik Melanau Sarawak. Pada asalnya, pesta kaul adalah perayaan selepas selesai musim menuai bagi masyarakat Melanau di pedalaman atau pesta pantai bagi merayakan musim menangkap ikan bagi masyarakat Melanau di pesisir pantai.

Pada zaman dahulu Kaul merupakan upacara pemujaan dan penyembahan oleh masyarakat Melanau pagan kepada dewa-dewa mereka yang digelar ‘ipuk’ oleh sesetangah suku kaum Melanau. Upacara ini adalah bagi menandakan kesyukuran mereka kerana diberi rezeki murah oleh ipuk mereka serta telah dilindungi dari malapetaka dan wabak penyakit. Sebagai tanda terima kasih, mereka akan menyediakan sajian berupa pulut kuning, sireh kapur berpinang, bertih padi dan rokok daun nipah sesuai dengan rutin harian masyarakat setempat. Beberapa jenis kuih juga menjadi sajian wajib yang akan diletakan didalam pinggan yang diperbuat dari daun pokok nipah dan diletakan didalam bekas bertiang yang dipanggil , serahang (seraheng).

Walau bagaimana pun, upacara penyembahan (kaul) ini telah bertukar menjadi pesta setelah ramai dikalangan masyarakat Melanau menganut Kristian atau Islam. Apa yang anda lihat pada hari ini adalah perayaan bagi memperingati tradisi peninggalan nenek moyang terdahulu dan tidak melibatkan sebarang pemujaan.

Selain berbagai permainan dan tarian yang dipertontonkan kepada pengunjung tapak pesta, satu permainan yang amat sinonim dengan pesta kaul Mukah ialah tibau seperti mana yg blh kita lihat pic di atas.


No comments:

Post a Comment